ubezpieczenie assistance ASS

Assistance umożliwia ubezpieczonemu otrzymanie pomocy w zakresie medycznym, informacyjnym oraz technicznym. Kierowca posiadający ubezpieczenie assistance (ASS) w razie kłopotów może skorzystać z pomocy fachowców. Jak wybrać dobre assistance? Mnogość ofert utrudnia to zadanie i dlatego przygotowaliśmy kompleksowy poradnik. Przedstawiamy też zakres i ceny ubezpieczeń ASS proponowanych przez największych ubezpieczycieli.

Kierowcy na drodze mogą spotkać się z różnymi kłopotami. Gdy w baku skończy się benzyna lub okaże się, że konieczna jest wymiana koła, warto mieć do kogo zwrócić się o pomoc. Ubezpieczenie assistance gwarantuje wsparcie fachowców w różnych sytuacjach.

  • Assistance pojazdu to ubezpieczenie od nieprzewidzianych zdarzeń, obejmujące usługi pomocowe.
  • W luźnym tłumaczeniu „assistance” to asysta – można powiedzieć, że towarzystwo ubezpieczeniowe towarzyszy Tobie podczas podróży i pomoże kontynuować podróż w razie zdarzenia,
  • Najpopularniejsze świadczenia z assistance samochodu to naprawa na miejscu zdarzenia, holowanie pojazdu, samochód zastępczy, nocleg, uruchomienie pojazdu, pomoc informacyjna, dowóz paliwa.
  • Ubezpieczenie assistance samochodu jest ubezpieczeniem dobrowolnym. Polisa nie przedłuża się automatycznie,
  • Ubezpieczenie assistance działa tylko w sytuacji określonej w polisie ubezpieczeniowej – w razie awarii, kolizji, wypadku lub kradzieży. W pozostałych sytuacjach firma ubezpieczeniowa może odmówić pomocy,
  • Ubezpieczyciel pokryje koszt usługi assistance, ale tylko wtedy, gdy zgłosisz szkodę. Jeśli podejmiesz działanie bez konsultacji z ubezpieczycielem i poniesiesz koszty, firma może nie chcieć Ci ich zwrócić.

Porównaj ceny OC

Co to jest ubezpieczenie assistance?

Assistance należy do ubezpieczeń nieobowiązkowych. Każdy kierowca sam musi ocenić, czy opłaca mu się zawrzeć taką umowę. W ramach tego ubezpieczenia klienci mogą liczyć na wsparcie na kilku obszarach. Najczęściej ubezpieczyciele proponują pomoc:

  • serwisową (techniczną) – polega ona na naprawie samochodu na miejscu awarii, zmianie koła, po zatankowaniu niewłaściwego paliwa czy holowaniu samochodu po wypadku,
  • medyczną – ubezpieczyciel organizuje i pokrywa koszty transportu osób poszkodowanych w wypadku do placówki medycznej czy wizyt u psychologa,
  • informacyjną – ubezpieczony w rozmowie  telefonicznej z pracownikiem infolinii towarzystwa ubezpieczeniowego otrzymuje informacje o najbliższych hotelach czy stacjach paliw,
  • prawną – w ramach pomocy prawnej ubezpieczony otrzymuje poradę prawną z dziedziny prawa o ruchu drogowym.

Oferty przygotowane przez poszczególnych ubezpieczycieli różnią się zakresem pomocy. Na swoich stronach internetowych towarzystwa ubezpieczeniowe najczęściej jedynie ogólnie informują o oferowanych produktach, a szczegółów należy szukać w OWU.

Komu jest dedykowane Assistance?

Z ubezpieczenia assistance może skorzystać każdy właściciel pojazdu, który chce zagwarantować sobie fachową pomoc w razie problemów na drodze. Niestety niektórzy ubezpieczyciele, tacy jak Warta w wariancie platynowym czy Generali w wariancie Lux, ustalają limity wieku pojazdu, który może skorzystać z assistance.

Dobrą wiadomością jest fakt, że w przypadku assistance jednak większość ubezpieczycieli rezygnuje z ustanawiania limitu wieku pojazdu. Dzięki temu z tego typu ochrony mogą skorzystać nawet właściciele starszych pojazdów.

Przeczytaj także:

Kalkulator OC bez podawania danych – jak działa?
Najtańsze OC – sprawdź jak wybrać!

Jak wybrać dobre ubezpieczenie assistance?

Ubezpieczenie assistance znajduje się w ofercie większości towarzystw ubezpieczeniowych. To główny powód, dla którego kierowcy zainteresowani zakupem tej polisy mają kłopot z podjęciem decyzji. Aby wybrać dobre ubezpieczenie assistance, należy zwrócić uwagę na:

  • zakres proponowanych usług – najlepiej porównywać poszczególne oferty po ustaleniu swoich potrzeb i oczekiwań,
  • to, czy polisa jest sprzedawana osobno, czy też dostępna wyłącznie dla klientów posiadających lub kupujących ubezpieczenia OC lub AC – drugie rozwiązanie jest częściej spotykane,
  • ograniczenia – mogą one dotyczyć np. limitu kilometrów w przypadku holowania pojazdu,
  • obszar, na jakim ubezpieczenie będzie aktywne – w ofertach ubezpieczycieli dostępne są ubezpieczenia assistance działające na terenie Polski i za granicą,
  • cenę – najczęściej jest ona uzależniona od dwóch czynników, czyli zakresu proponowanych usług oraz tego, czy polisa jest nabywana wraz z innymi produktami (ubezpieczenia w pakiecie są oferowane w korzystniejszych cenach).

W styczniu 2024 roku Mondial Assistance przeprowadziło ogólnopolskie badanie dotyczące powodów obaw Polaków na drodze. Aż 71 proc. badanych obawia się wypadku komunikacyjnego (identycznie jak w roku 2023). 69 proc. badanych obawia się zdrowotnych skutków wypadków. Choroby nowotworowej czy serca boi się tyle samo osób.

Choć ta ankieta dotyczy produktu assistance ogółem, widać że to właśnie zdarzenia drogowe najbardziej motywują do zakupu takiej polisy.

Ile kosztuje ubezpieczenie assistance?

Wysokość składki ubezpieczenia assistance najczęściej jest wyliczana indywidualnie dla każdego klienta. Cena polisy zależy od kilku czynników, m.in.:

  • rodzaju pojazdu,
  • doświadczenia kierowcy,
  • wariantu, na jaki się on zdecydował.

Im większy zakres ochrony, tym wyższa będzie składka. Niektórzy ubezpieczyciele mogą zaproponować klientowi okrojoną wersję ubezpieczenia assistance jako dodatek do ubezpieczenia O i/lub AC.

Ubezpieczenie assistance najbardziej opłaca się nabyć w pakiecie. Jeżeli kończy Ci się ważność polisy OC, skorzystaj z intuicyjnego w obsłudze kalkulatora OC i AC zamieszczonego na naszej stronie internetowej. W ten sposób szybko porównasz oferty zarówno pod względem oferowanego zakresu ochrony, jak i ceny.

Na tle ubezpieczenia OC czy AC polisa assistance nie jest szczególnie kosztowna. Sprawdziliśmy jego cenę.

Nasz przykładowy kierowca to 58-letni mieszkaniec Zgierza, posiadacz Forda Fiesty 1,2l z 2014 r. Wykupuje OC od ponad 10 lat, nigdy nie miał szkody.

Ubezpieczenie samochodu OC z Asssistance Mini

Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna
OC AC Assistance NNW
OC z Assistance Mini
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
557,00 zł rata od 92,83 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
693,00 zł rata od 229 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
697,00 zł rata od 221 zł
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
815,05 zł rata od 480,88 zł
OC z Assistance Mini
Trasti
557,00 zł rata od 92.83
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
693,00 zł rata od 229.00
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
697,00 zł rata od 221.00
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
815,05 zł rata od 480.88
OC
AC
Assistance
NNW

Ubezpieczenie OC z pełnym Assistance

Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna
OC AC Assistance NNW
OC z pełnym Assistance
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
912,53 zł rata od 325,85 zł
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
1189,00 zł rata od 0 zł
Wiener
OC
AC
Assistance
NNW
1191,00 zł rata od 692 zł
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
1349,00 zł rata od 0 zł
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
1396,00 zł rata od 179,53 zł
OC z pełnym Assistance
Link4
912,53 zł rata od 325.85
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
1189,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
Wiener
1191,00 zł rata od 692.00
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
1349,00 zł rata od 0.00
OC
AC
Assistance
NNW
mtu24.pl
1396,00 zł rata od 179.53
OC
AC
Assistance
NNW

Assistance – jak otrzymać pomoc?

Usługi ASS (Assistance) są dostępne 7 dni w tygodniu, całą dobę. Już na etapie zakupu ubezpieczenia assistance warto zorientować się, ile czasu ubezpieczyciel daje ubezpieczonemu na zgłoszenie awarii pojazdu czy innych problemów. Z uwagi na charakter tego produktu ubezpieczeniowego, czas najczęściej jest liczony w godzinach.

Przykładowo Link4 wymaga powiadomienia o zdarzeniu niezwłocznie, ale nie później niż w ciągu 24 godzin od jego zaistnienia. Jeżeli ubezpieczony nie dochowa tego terminu, to ubezpieczyciel zastrzega sobie w OWU prawo do zmniejszenia wysokości świadczenia, o ile późniejsze zgłoszenie przyczyniło się do zwiększenia szkody.

Kierowcy chętnie w razie awarii korzystają z pomocy assistance zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jednak w ostatnich latach częściej poza granicami naszego kraju, gdy samochód odmawia posłuszeństwa podczas pokonywania długich tras – wynika z danych Mondial Assistance.

Jak zgłosić awarię krok po kroku?

Krok 1: Kontakt z Centrum Alarmowym ubezpieczyciela

Osoba znajdująca się w kłopotliwej sytuacji  powinna zadzwonić do Centrum Alarmowego swojego ubezpieczyciela i powiedzieć osobie obsługującej dokładne dane oraz co się stało. Powinna również w miarę możliwości zapobiec dalszej szkodzie, np.: parkując auto w bezpiecznym miejscu lub oznaczyć miejsce awarii trójkątem ostrzegawczym. 

Krok 2: Opis zdarzenia

Następnie należy opisać dokładne miejsce zdarzenia, pomoże to w błyskawicznym ustaleniu adresu, do którego ma dotrzeć pomoc. Jeśli jest to niemożliwe, operator powinien w inny sposób ustalić miejsce awarii, np.: dzięki kamerom lub podmiotom obsługującym drogi.

Krok 3: Precyzyjne podanie własnych danych i danych polisy

Konsultant ubezpieczeniowy zapyta również o rodzaj usterki – postarajmy się odpowiedzieć co się stało – jaka lampka w pojeździe się świeci? czy zabrakło paliwa?  Bardzo ważne jest również podanie swoich danych, trzeba będzie przygotować dowód rejestracyjny i polisę. Operator zweryfikuje jakie uprawnienia przysługują osobie poszkodowanej.

Zostaniemy zapytani m.in. o:

  • numer rejestracyjny pojazdu,
  • numer VIN,
  • numer polisy Assistance,
  • markę i model pojazdu,
  • imię,
  • nazwisko,
  • numer telefonu.

Przedstawiciel firmy ubezpieczeniowej może zapytać o to ile osób z nami podróżuje, jaki mamy bagaż.

Powinniśmy pamiętać aby po zgłoszeniu awarii nie blokować telefonu oraz poczekać na pomoc drogową w miejscu zdarzenia.

Wybierz z nami ubezpieczenie assistance – przegląd ofert

Aby ułatwić kierowcom wybór ubezpieczenia assistance, przygotowaliśmy porównanie aktualnych ofert kilku towarzystw ubezpieczeniowych.

Towarzystwo ubezpieczeniowe
Wariant ubezpieczenia
Zakres ochrony
Zakres terytorialny
Zakup
PZUKomfort
  • naprawa pojazdu po kolizji z innym pojazdem
  • holowanie do 150 km
  • parking na 3 dni
  • jednorazowe przekazanie wiadomości w związku z wypadkiem
Polskaz PZU Auto OC lub PZU Auto AC
SuperZawartość pakietu Komfort powiększona o:
  • złomowanie pojazdu po wypadku i odzyskanego po kradzieży
  • pojazd zastępczy do 3 dni
  • nocleg w hotelu max 3 doby
  • dowóz paliwa, wymiana koła
Polskaz PZU Auto OC lub PZU Auto AC
PZU GODodatkowo:
  • zawiadomienie CPR w razie wypadku
  • umówienie konsultacji u lekarza, psychologa
  • holowanie bez limitu w razie wypadku
  • dostarczenie leków
PolskaRozszerzenie do pakietów Comfort i Super
ProamaWypadkowy
  • holowanie pojazdu po wypadku (do 100 km)
  • pomoc informacyjna
  • pomoc w razie wypadku
Polskaz OC Proama
Midi
  • holowanie pojazdu po wypadku (do 200 km)
  • pomoc przy wymianie koła, dostarczenie paliwa
  • organizacja noclegu - maksymalnie 3 dni
  • pojazd zastępczy na 3 dni
  • pomoc informacyjna
  • pomoc w razie wypadku, kradzieży i awarii
Polskaz OC Proama lub AC Proama
Super
  • holowanie pojazdu po wypadku (do 500 km)
  • pomoc przy wymianie koła, dostarczenie paliwa
  • organizacja noclegu (max 7 dni)
Polska i większość pozostałych krajów europejskichz AC Proama
MTUMTU ASS pojazdu
  • naprawa pojazdu na miejscu zdarzenia
  • dowóz paliwa
  • kontynuacja podróży do 50 km
  • holowanie pojazdu (do 150 km, nie więcej niż 2 razy w okresie ubezpieczenia)
  • pomoc informacyjna
Polskaz OC lub minicasco
WienerAuto ASS Podstawowy
  • naprawa pojazdu na miejscu zdarzenia
  • holowanie pojazdu
  • wynajem samochodu zastępczego na 24h
  • pomoc informacyjna
  • pomoc dla zwierząt (m.in. przewóz zwierzęcia z miejsca wypadku do lecznicy)
na terenie całej Europyw cenie OC lub AC
Źródło: Ubezpieczamy-auto.pl (stan na 09.03.2024 r.).

Czy ubezpieczyciel może odmówić pomocy?

Ogólne Warunki Ubezpieczenia każdego towarzystwa zawierają opisane wyłączenia od udzielenia pomocy, mimo zawartej umowy Assistance. Wyłączenia od odpowiedzialności dotyczą najczęściej:

  • działania sił natury – powódź, pożar, huragan lub innego zjawiska, które uniemożliwia realizację usługi
  • usterki powtarzającej się po pierwszej interwencji pomocy drogowej – powinniśmy pamiętać aby skutecznie usunąć lub naprawić powstałe uszkodzenia
  • kosztów, które poniosła osoba ubezpieczona, jeśli działała bez porozumienia z centrum alarmowym
  • samobójstwa lub próby samobójstwa kierowcy

Dodatkowo w dokumentach OWU ubezpieczyciela są zamieszczone informacje dotyczące tego, że z świadczenia assistance nie mogę korzystać osoby przewożone w sytuacji awarii w liczbie większej od liczby miejsc określonej w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

Ubezpieczyciel może odmówić udzielenia pomocy w chwili, gdy nie ma możliwości dotarcia do ubezpieczonego, np.: gdy nie ma przejezdnej drogi lub wtedy gdy wstęp jest niedozwolony lub niemożliwy.

FAQ - najczęściej zadawane pytania o ubezpieczenie assistance

  1. Na czym polega ubezpieczenie assistance?

    Ubezpieczenie assistance to ubezpieczenie pomocowe, które gwarantuje szereg usług w razie zdarzenia ubezpieczeniowego - wypadku, kolizji, kradzieży lub awarii ubezpieczonego samochodu. Po wystąpieniu takiego zdarzenia możesz skontaktować się z ubezpieczycielem, a on zorganizuje Ci pomoc.

  2. Co gwarantuje assistance?

    To, co dokładnie gwarantuje assistance, określa Twoja umowa ubezpieczenia, jako że zakres ubezpieczenia assistance może być bardzo różny. Najczęściej do usług realizowanych w ramach ubezpieczenia assistance należą naprawa na miejscu zdarzenia, holowanie, auto zastępcze, nocleg, parking, dowóz paliwa, uruchomienia pojazdu (np. po rozładowaniu akumulatora), pomoc informacyjna.

  3. Ile kosztuje assistance na rok?

    Cena assistance zależy od zakresu i tak assistance mini kosztuje maksymalnie kilkanaście złotych (a większość towarzystw dodaje to ubezpieczenie do polisy OC za darmo), do ok. 350 zł za cały rok za pakiet assistance z górnej półki.

  4. Czy ubezpieczenie assistance pokrywa koszty naprawy?

    Tak, jeśli usługa jest realizowana w ramach naprawy na miejscu zdarzenia i nie wymaga użycia części zamiennych. Podczas naprawy na miejscu zdarzenia, jeśli jest konieczność użycia części, to za te części posiadacz pojazdu musi zapłacić. Jeśli chodzi o uszkodzenia mechaniczne po wypadku, to assistance ich nie obejmuje. Takie uszkodzenia są przedmiotem ochrony z ubezpieczenia AC.

  5. Czy assistance jest dostępne dla każdego kierowcy?

    Tak. Assistance to ubezpieczenie najczęściej dodawane do ubezpieczenia OC lub AC, przy czym towarzystwa ubezpieczeniowe nie biorą pod uwagę historii ubezpieczenia. Dopiero w trakcie umowy ubezpieczenia assistance, jeśli często korzystasz z usług pomocowych i wyczerpiesz sumę ubezpieczenia, towarzystwo ubezpieczeniowe odmówi Ci dalszego świadczenia tych usług. Ale w momencie zawierania umowy żadne z nich nie powinno Ci odmówić zawarcia takiego ubezpieczenia.

[Głosów: 2 Średnia: 5]
Stefania Stuglik

Od 2012 roku związana z sektorem ubezpieczeń. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w dziale obsługi klienta. Ma na swoim koncie kilkaset sprzedanych polis komunikacyjnych. Prywatnie niepoprawna optymistka, zakochana w górach i literaturze pięknej.

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments